Fridas bärpaj...

150 gr smör
3 dl mjöl
1 dl florsocker
1 msk vatten
4-5 dl blåbär ( går även att blanda alla skogens bär, det gjorde jag)
2 msk potatismjöl
1 ägg till pensling

Blanda alla torra ingredienser och skiva ner det rumstempurerade smöret, nyp ihop allt til en smuligmassa häll sedan ner vattnet o arbeta snabbt ihop del en deg. Platta till en gång och rulla till en boll o lägg i kylen i minst 30 min.
Kavla sedan ut degen och lägg över en pajform, nagga botten och för grädda på 200 grader i ca 10 min.
Blanda bären med potatismjöl och socker efter smak, jag brukar använda florsocker även där..
Häll sedan över bärblandningen och gör eventuellt remsor eller liknade av överbliven deg..
Grädda i 175 grader i ca 30 min...
Servera ljummen med vaniljvisp eller glass.. Smaskens min favvo..
Hoppas det smakar..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0